Lars van den Bos

Dare 2 Be Aware | 2017

Dare 2 Be Aware

Augmented reality – Chatt app – Voetgangers – Universiteit Utrecht

Met een team  van 5 IT masterstudenten heb ik augmented reality toegepast op een chat applicatie om te onderzoeken of dit jongeren (studenten) bewuster maakt van hun omgeving. Deze opdracht was voor het vak Mobile interaction. 

De uitdaging

We leven in een tijdperk waarin chatten normaal is terwijl je . Dit gaat niet zonder gevaren; in de laatste twee decennia is het aantal ongelukken en ongevallen met voetgangers, met name jongeren, toegenomen. Uit onderzoek is gebleken dat chatten ons minder bewust maakt van de omgeving.

Onze hypothese was dat het gebruik van augmented reality jongeren bewuster zal maken van de omgeving, en dus de kans op een ongeluk kleiner maakt. 

Zo luidde de onderzoeksvraag: 

 

‘Kan transparant chatten jongeren bewuster maken van hun omgeving?’

Werkwijze

Onderzoek



Literatuur onderzoek

Gebruikers enquête

Concepting



Brainstorm

Generatieve sessie

Experiment design sessie

Visualisatie



Hi-fi designs genereren

Interactief hi-fi pilot

Testing



Experimenten met eindgebruikers

Usability test

Awareness test

Performance test

Geheugen test

Scherm designs

Als basis hebben wij het apple chat design gekozen met wat kleine aanpassingen op gebied van tekstkleur, chat bubbel kleur en font. Zo kwamen we uit op 3 verschillende designs. 

 

Tussentijdse evaluatie

Door op de campus enquêtes af te nemen bij diverse jongeren werden de designs gerate op usability, performance en awareness.

Ook aan het einde van de enquête werd ook gevraagd welk design hij/zij zou kiezen en waarom.

Het winnende design.

Eenmaal de evaluatie afgerond te hebben bleek het middelste design de winnaar. Een design, waarbij ook de tekstbubbel deels transparant is.

Experiment

Het design werd vervolgens getest met een pilot. Studenten moesten een stukje lopen met de pilot terwijl ze met één van de teamleden moesten chatten. 

Onderweg waren een aantal objecten geplaatst in de omgeving, zoals een kratje, een flesje, een Starbucks bekertje, een symbool op de grond en een sjaal.

 

Aangekomen bij het eindpunt kreeg de participant diverse vragen. Men moest beantwoorden hoe bewust ze zich voelden van de omgeving, en objecten aanwijzen die op de route geplaatst waren. Ook werd er een user experience questionnaire afgenomen om diverse ux aspecten van de app te meten (attractiveness, perspicuity, efficiency, dependability, stimulation en novelty).

Welke van de 4 symbolen heb je onderweg gezien op de vloer?

Welke van de 4 sjalen heb je onderweg gezien op de vloer?

Uiteraard was er ook een controle groep die gewoon een vaste achtergrond had in plaats van een live feed.

Het resultaat

Men bleek bewuster te zijn van de omgeving, maar helaas niet voldoende (niet significant).
Ook de geplaatste voorwerpen werden niet beter herkend dan de controle groep.

Uit de user experience questionnaire bleek dat het design significant scoorde op nieuwheid en stimulatie.

Design is nieuw

Stimuleert

Het is natuurlijk jammer dat positieve resultaten uitbleven. 
Wellicht zijn kleine objecten in een binnensetting ook niet voldoende representatief om het bewustzijn van verkeer en de gevaren ervan te testen, al kozen wij bewust om het experiment in een veilige omgeving te doen. 

Ook kan het een rol hebben gespeeld dat men extra focus had op de nieuwe app, en daardoor minder met de omgeving bezig was. Al met al ben ik alsnog blij met het resultaat en kan dit gebruikt worden voor verder onderzoek.

Scroll to Top