Het bedrijf ZincAboutIt heeft de visie om het laatste ritueel bij de afscheid van een dierbare een stukje mooier te maken. Zo ontstond de verstrooischaal, een alternatief op de verstrooibus waarmee op elegante wijze afscheid genomen kan worden van de dierbare. Momenteel richt het bedrijf zich op een afzetmarkt in zowel Nederland als België.
De uitvaart branche in Nederland is echter anders dan dat van België. Zo blijken de verkoopcijfers aanzienlijk hoger in België dan in Nederland. Het bedrijf beweert dat dit komt doordat Belgen meer gevoelsmensen zijn en Nederlanders rationeler. Het product is namelijk een investering van uitvaart ondernemers om de uitvaart op een alternatieve, elegante manier te laten verlopen zonder dat daar direct extra inkomsten uit gehaald worden.
Het bedrijf heeft een tweetal websites waarop het product aangeboden wordt, gericht op uitvaart ondernemers en vroegen mij om hun te helpen met een redesign dat beide websites combineert.
Zo luidde de uitdaging van dit project:
Klant interview
Gebruiker interviews
Gebruiker Enquête
Brainstorm
Mindmaps
Scherm & logo generaties
Enquête opstellen
Logo designs
Hi-fi schermdesigns
Logo evaluaties
scherm design evaluaties
Door middel van interviews met het bedrijf, en tegelijkertijd een mindmap te maken, leerde ik het nieuwe product, de wens van het bedrijf en de doelgroep van het product te begrijpen.
Naast interviews besloten we op de uitvaartbeurs rond te gaan met een enquête. Dit was de beste manier om de doelgroep uitvaart ondernemers te bereiken. Het doel van de enquête was om te peilen hoe men naar een uitvaart kijkt, en hoe men denkt over dit nieuwe product. De uitvaart ondernemers bleken uiterst enthousiast, al blijft de kans aanwezig dat men het positiever invult omdat je er zelf naast staat. Om dit te voorkomen heb ik bij de uitleg nadrukkelijk gevraagd om de enquête zo eerlijk mogelijk in te vullen.
Om op het nieuwe bedrijfslogo te komen ben ik verschillende designs gaan genereren / itereren waarbij ik continu tussentijdse designs liet evalueren door het bedrijf. Ik heb gekozen om er een vlinder in te verwerken, dat o.a. symbool staat voor wedergeboorte, vrijheid en liefde. Ook is er geëxperimenteerd met een cirkel om het logo heen. De cirkel met het logo daarbinnen staat symbool voor het product; de verstrooischaal is namelijk een ronde schaal met gegrafeerde kunst of persoonlijke afbeelding aan de binnenkant.
Het winnende logo werd in overleg gekozen en is hieronder te zien.
Ook is een donkere versie (zwart) gemaakt voorlichte achtergronden.
Ik heb ervoor gekozen om in plaats van te starten met diverse wireframes meteen diverse high-fidelity schermen van het home scherm te maken. Zo kon men wat meer ”feeling’ krijgen bij de tussentijdse evaluaties. In de schermen heb ik gevarieerd met hoeveelheid tekst, de lengte van pagina’s (1 pagina/statisch of lang/scrollbaar), kleurenschema (licht/donker). Zo kwam ik uit op 5 designs van het homescherm.
De schermen zijn geëvalueerd middels de enquête op de uitvaart beurs. Men kreeg dus zowel vragen over het nieuwe product, als vragen over de diverse designs.
Zo werd de voorkeur gepeild tussen lange- of korte pagina’s, donker- of licht kleuren schema en welke van de 3 designs de voorkeur had.
Het winnende design was de lichte, niet scrollbare variant. Hierna volgde nog enkele bijstelling op de afbeelding.
Het eindresultaat is hieronder te zien. Met de lichte en simpele uitstraling sluit het design aan op de uitvaart ondernemers. Andere schermen bleven buiten scope voor dit project.
“Chique“
“Vriendelijk”
“Rouw is al donker genoeg, mooi om daar licht in aan te brengen”
“Straalt hoop uit”
“Geeft rust”